O kursie

Gawęda o "Piątym Elemencie"
Cztery żywioły, zwane także - zwłaszcza w starożytności - czterema elementami, to podstawowe składniki, z których zbudowany jest świat. Na przestrzeni wieków, a nawet tysiącleci, filozofowie, uczeni, myśliciele wielu kultur różnie je nazywali. Bywało także, iż uznawali, że podstawowych elementów jest więcej - pięć, sześć, czasem kilkanaście. Powracająca idea typowała jednak cztery pierwiastki, z połączenia których powstaliśmy my - ludzie, oraz świat, w którym istniejemy.

Woda, ogień, powietrze i ziemia symbolizują zarówno pewne cechy, jak i odmienne rodzaje energii. Łącząc się i przeplatając budują wszechświat. Starożytni Grecy, Egipcjanie i Hindusi, a także Japończycy do czterech klasycznych, kosmicznych elementów dołączali jeszcze piąty. Eter, akasha, ku - czy po prostu "kwintesencja": piaty element to spoiwo, pierwiastek który łączy cztery pozostałe, dzięki któremu świat nabiera głębi i znaczenia.

Cztery żywioły w interpretacji myśli harcerskiej to cztery elementy Metody: Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie, uczenie przez działanie, system małych grup oraz stale doskonalony i stymulujący program. Te cztery elementy nie istniałyby jednak bez łączącego ich osobistego przykładu instruktora; dopiero gdy pojawia się ten swoisty Piąty Element Metoda harcerska nabiera sensu i mocy.


KURS PODHARCMISTRZOWSKI - dedykowany jest instruktorom, którzy są w trakcie próby na drugi stopień instruktorski. Celem kursu jest przygotowanie instruktora do zdobycia stopnia podharcmistrza oraz do prowadzenia i pracy w zespołach instruktorskich.W swoich założeniach umożliwia zapoznanie się i sprecyzowanie dalszego kierunku rozwoju harcerskiego wychowawcy. Kurs realizowany jest zgodnie ze standardami kursów podharcmistrzowskich zatwierdzonymi przez Główną Kwaterę ZHP. Trwa co najmniej trzy pełne weekendy lub sześć dni .

Cele kursu:
1. Kształtowanie odpowiedniej postawy instruktorskiej,
2. Przekazanie wiedzy niezbędnej podczas zdobywania stopnia podharcmistrza,
3. Przygotowanie do pracy w zespołach instruktorskich i kierowania nimi.